יוגה בחג – כך תשמרו על שגרת תרגול תקינה

יוגה בחג – כך תשמרו על שגרת תרגול תקינה

החגים מביאים איתם כמה ימי חופש מבורכים מצד אחד, ושגרה משובשת בגלל אותם ימי חופש מצד שני. אם אתם מתרגלים יוגה בצורה סדירה, קרוב לוודאי שתיאלצו לפספס שיעור אחד או שניים בגלל החג או בגלל חופשה מתוכננת. איך תשמרו על שגרת יוגה סדירה גם בזמנים שהסטודיו שלכם סגור או כשאתם נמצאים הרחק מהבית? ננסה לענות על כך בהמשך.

 

היוגה נמצאת בכל מקום. זה לא אנחנו המצאנו, אם כי העיקרון עליו מבוססת היוגה, שפירושה "איחוד". היוגה מאחדת בין הנפש לתודעה, בין החוץ לפנים, בין הגוף לרגש ועוד. התרגול הגופני של היוגה (או "האטה יוגה", בשמו המקורי) כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, הוא רק חלק קטן מאוד מהיוגה כולה, שנועדה לאחד ולפתח גם את התודעה, הדבקות, החוכמה והפעולה, אשר אינן כוללות תרגול פיזי בכלל.

 

כשם שליוגה יש סגנונות רבים לתרגול, כך גם יש לה יתרונות רבים ומגוונים המשפיעים על הגוף בדרכים שונות. היא מחזקת את יכולת הריכוז שלנו ומונעת השפעות מעוותות של התודעה (המיינד); היא עוזרת לנו להתמודד טוב יותר עם מצבים מאתגרים ומשברים; היא מחזקת את המערכות הגופניות שלנו; יש בכוחה לטהר את המערכות שלנו ולשפר את יעילותן, כמו את מערכת הנשימה ומערכת העיכול; היא מציבה בפנינו מראה שמראה לנו כמה התמדה ועקביות יכולות לקדם אותנו.

 

כל היתרונות האלה משפיעים כאמור על הגוף, הנפש והרגש. אז טבעי שלא נרצה לפספס שיעור או הזדמנות לתרגל גם ביום חג. כדי שתוכלו להקפיד לתרגל ולספוג את היתרונות של היוגה, אלה הדברים שכדאי לעשות במהלך החג:

 

  1. להצטייד במזרן יוגה פרטי – מזרן יוגה פרטי ואיכותי נותן לכם למעשה את היכולת לתרגל יוגה (כמעט) מכל מקום ובכל שעה של היום, גם אם אתם בבית מלון מפואר, בחושה בסיני או בבית שלכם אחרי שקמתם מאוחר בעקבות ארוחת חג מפנקת מדי. בשוק קיים כיום מגוון רחב של מזרני יוגה וכדי שתוכלו להבטיח רכישה טובה של מזרן שיחזיק מעמד לאורך זמן ויסייע לכם בתרגולים, כדאי להקפיד על הדברים הבאים:

 

  • עובי בטווח של 4-6 מ"מ, שנחשב לטווח האידיאלי לתרגול
  • רמת דביקות טובה לרצפה, כדי להמנע ככל הניתן מתזוזה מיותר במהלך התרגולים
  • יכולת אחיזה טובה במזרן, כדי למנוע החלקה במהלך התרגול
  • משקל סביר ויכולת קיפול טובה, כדי שיהיה לכם קל להתנייד עם המזרן ממקום למקום

 

  1. למצוא שיעורי יוגה במקום אליו אתם נוסעים לחופש – יש היגידו חופשת יוגה, חלק מהכיף בחופשה הוא לחוות דברים רגילים בתפאורה שונה. כמעט בכל עיר כיום מתקיימים שיעורי יוגה סדירים ובאמצעות בירור קטן מראש תוכלו להגיע לשיעור יחיד או אפילו ליהנות משיעור ניסיון ללא עלות, אז למה לא לשלב את היוגה עם החופש שלכם?

 

אם אתם נופשים בעיר גדולה, תוכלו להתחבר לקהילת היוגה המקומית שלה או לעמוד הפייסבוק של סטודיו יוגה טוב (חשוב לקרוא ביקורות לפני ולדעת באילו שיטות מתרגלים בו ומה הרקע של המורים).

 

  1. לנסוע לסדנת יוגה ולהנות מכל העולמות – פסח הוא ה-זמן לנסוע לסדנת יוגה מיוחדת. החג שכולו עוסק בניקיון, התחדשות ויציאה לחירות הוא הקבלה לא רעה ליוגה שעוזרת לנו להשתחרר מהרגלים רעים ולנקות את עצמנו ממחשבות רעות ומעכבות. ברחבי הארץ מתקיימות מגוון סדנאות יוגה וניתן למצוא בקלות סדנאות יוגה בארגון מקומי שנערכות בחו"ל ואז ליהנות מחופשת יוגה ייחודית. הלוקיישן המועדף עלינו כרגע הוא סיני, שם מתקיימות סדנאות יוגה במספר קמפים. אם יש לכם סבלנות לחכות עד שבועות, תוכלו להירשם לסדנת יוגה מיוחדת במינה!

 

  1. למצוא מורה חלופי ביוטיוב – נכון, המצב האידיאלי הוא תרגול עם מורה מקצועי ומנוסה שיכול לתקן ולהדריך בזמן השיעור, אבל חלק מהמורים המנוסים האלה מעבירים את הידע והיכולות שלהם בצורה מצוינת גם דרך המסך. הדרך הכי פשוטה היא לחפש את הסגנון המועדף עליכם ולראות אם אתם מתחברים לתרגול המצולם.

 

  1. לתרגל לבד – רק אתם והמזרן. לא חייבים לתרגל במשך שעה אלא לחזור על כמה סדרות בסיסיות שאתם זוכרים היטב ויודעים איך לבצע, כמו ברכת השמש. גם תרגול של רבע שעה ביום יכול לשמור על הגוף שלכם חזק וגמיש במידה ואתם מפספסים שיעור אחד או שניים. ותתפלאו – גם תרגולי הרפייה מסייעים מאוד לשמור על התודעה צלולה, לא סתם השוואסאנה נחשבת לתנוחה המאתגרת ביותר ביוגה.

 

  1. למצוא תרגולים חברתיים מחוץ לבית – תרגולי יוגה קבוצתיים הם כבר עניין שבשגרה במקומות רבים בארץ וכל מה שצריך לעשות כדי לאתר אותם הוא לפתוח פייסבוק או גוגל ולמצוא את התרגול שיהיה לכם הכי נוח להגיע אליו. התרגולים מתקיימים בפארקים, על גגות או מול הים וזו בהחלט יכולה להיות שבירת שגרה נעימה מהתרגול בחדר הסטודיו.

וטיפ בונוס – כיצד ליצור לעצמכם חלל יוגה משלכם בבית?

אם כבר לנצל את החופש, אז עד הסוף! כדי לתרגל יוגה לא צריך יותר ממזרן יוגה, חלל מספיק מרווח שתוכלו למתוח בו את הזרועות לצדדים ושיספק לכם מרחב לשכב בו בנוחות מבלי לקפל רגליים. אז למה לא ליצור לעצמכם חלל כזה, שיהיה מקודש רק לכם?

 

אם קיים אצלכם בבית או בדירה חלל לא מנוצל כזה, כמו במרפסת או פינה בסלון, עשו ממנה פרויקט. נקו אותה מלכלוך ומחפצים, שימו בה כמה עציצים או תמונות יפות, כמה נרות או מפיצי ריח (דיפיוזרים) בריח שאתם אוהבים, כרית נוחה וזהו – יש לכם פינה מושלמת משלכם שתאפשר לכם לתרגל ולהירגע מתי שתרצו.

כתוב/כתבי תגובה