אסרטיביות – איך לפתח את זה?

אסרטיביות – איך לפתח את זה?

לא מעט אנשים, גברים ונשים, חשים לא פעם שהם מתקשים להיות אסרטיביים. הם מתקשים לגלות אסרטיביות כשהם עומדים מול הבוס שלהם, מול קולגות, ואפילו בקשרים חברתיים, משפחתיים. לא מעט הורים מרגישים זאת בימינו, כשהם צריכים להיות אסרטיביים מול הילדים ובמקום זה הם מוותרים ונכנעים להם, דבר שיכול להשפיע על אופי החינוך שלהם וכמובן על דרך ההתנהגות של הילדים בעתיד. 

הרבה פעמים אנשים מקשרים אסרטיביות לאגרסיביות. לכן יש מי שמנסה להימנע מכך, בין אם זה בגלל שהוא לא מסוגל להיות אגרסיבי ובין אם זה בגלל שהוא רוצה להימנע מכך, על מנת שלא ייתפס כ"דמות שלילית" הרי אגרסיביות נחשבת כדבר כוחני שמוטב להימנע ממנו. 

אך אסרטיביות לא חייבת לבוא לידי ביטוי באופן אגרסיבי. כלומר, אפשר להיות אסרטיבי גם בלי להיות אגרסיבי, בלי להפעיל כוח ובטח מבלי להיות מוצג באופן שלילי. השאלה היא כמובן כיצד פועלים, כיצד מציגים את דרך הפעולה ואיך מתנהגים באופן כללי מול אנשים. צריך גם לדעת מתי להתנהג כך ומתי להתנהג אחרת. 

מהי אסרטיביות ואיך אפשר להיות אסרטיביים בצורה נכונה

הגדרה של אסרטיביות היא להיות אדם פעיל, נוכח, להיות מסוגל לעמוד על דעתנו, לעמוד על שלנו, מבלי לפגוע באחר, מבלי להיות כוחני ולגרום נזק לעצמנו או אחרים. אדם אסרטיבי הוא אדם שמעמיד מטרות ויעדים ועושה הכל בשביל להשיג אותם, מבלי לפגוע באף גורם אחר. 

כאמור, אפשר להצליח בכך ולהיות אסרטיבי גם מבלי שזה יבוא על חשבון מישהו אחר ובטח מבלי לפגוע באנשים סביבנו. לשם כך, אנחנו צריכים תחילה לזהות את הצרכים שלנו, לזהות את המטרות והיעדים שאנחנו רוצים להציב בפנינו, להיות כנים ומודעים לכל מה שיכול לאפשר לנו לבצע את הפעולות השונות. מעבר לכך, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לומר את הדברים בצורה מסודרת, מאורגנת מבלי לחשוש מכך. 

אחד הדברים שתמיד מפחידים אנשים שמתקשים להיות אסרטיביים, זה לפגוע במישהו אחר או להיפגע על ידו. אך אם אומרים את הדברים בצורה נכונה, כנה, ואם מודעים לעובדה שהצד השני לא חזק יותר ולא חכם יותר מאיתנו, אז לא נפגע בו ולא ניפגע ממנו. 

כתוב/כתבי תגובה